Leif Bruun, Tlf. 31 64 49 00 |
Klik på billedet for at læse artiklen
Boganmeldelse Læs hele anmeldelsen her!
- at se de lyse sider
Jeg kender en ældre dame, som kan kunsten - at se de lyse sider:
Med lov skal land bygges- har det heddet sig, siden det blev skrevet i indledningen til Jyske Lov i år 1241. Som håndværker mener jeg nu også, at der skal bruges mange andre ting, hvis man da vil bygge andet end luftkasteller. Politikerne derimod, de tager det helt bogstaveligt, laver lov på lov - lap på lap - og accelererer lovmaskinen op i vanvittige hastigheder med det velkendte bureaukratiske forbuds- og formyndersamfund som resultat, hvor systemet har overtaget ansvaret for alt og alle.
Formålet med en lov må være at synliggøre for menigmand forskellen
mellem lovligt og ulovligt. Og skråplanet begynder i det øjeblik, man
laver love for at dække smuthuller i andre love. Sådanne love ’bygger’
mere levebrød for jurister end ’land’ til befolkningen. For jo mindre
man laver hullerne i et net, des flere huller bliver der!
Situationsfornemmelse
I
min ungdom var Esbjerg en fiskerby. Det var dengang, der var penge i at
være fisker. Ja, det har man aldrig hørt en fisker sige, men: Dengang var en fiskekutter lavet af træ og havde en 4 mands besætning: Skipper, bedstemand, tredjemand og kok, var fordelingen. De sejlede ud på fiskepladserne og var der 4 til 6 dage indtil lasten var godt og vel fyldt, så det kun var masterne, der var synlige – i hvert fald set fra afstand. Så sejlede de tilbage til Esbjerg, for at få fiskene solgt i auktionshallen. Afregningen blev så delt efter et sindrigt system, hvor kutteren og dens fornødenheder først fik sin del, hvorefter de 4 fiskere delte resten i forhold til hierarkiet.
Kutteren ’Mari Loise’ var tøffende på vej mod havn. Det havde igen været
en god rejse, så hun var tungt læsset. De fire fiskere sad og hyggede
sig i det lune styrehus. De var lige blevet enige om, at det var nu, de
ville være bilejere. Det skulle være Volvo’er. Røde. Det skulle Skipper
ordne, når de kom i havn. Det gjorde Skipper så, startede Quickly’en og kørte videre til den næste bilforhandler. Der havde sælgeren mere situationsfornemmelse, og afsluttede hurtigt en handel med 4 styks røde Volvo’er. Kontant betalt selvfølgelig!
Hvorfor er vi herer et af de filosofiske hovedspørgsmål. Det er der skrevet kilometervis af bøger om. Jeg kan besvare det på en kort linje: Vi er her, fordi vi er! Så
enkelt er det. Det er ligesom, hvis man spørger sit barn: Vi
er her som et resultat af den udvikling, der er foregået fra The Big
Bang, solsystemets og planeternes dannelse, livets opståen her på jorden
og gennem hele den darwinistiske udvikling til i dag - her ved
begyndelsen af det 3. årtusinde - som i virkeligheden er år 5
milliarder.
Vi er her, fordi vi er.
Vil du med ud at gå tur i skoven -
spørger hun. Jeg har lige sat mig til rette med avisen. Hun ved ganske
udmærket, at jeg gerne vil have en middagssøvn om søndagen. Desuden er
der fodbold i fjernsynet lidt senere. Så går vi. Jeg skutter mig, jeg synes, det er koldt. Jeg går og
tænker på den manglende middagssøvn og fodboldkampen, der begynder nu.
Det bliver en kort og trist tur i skoven. Men jeg når da hjem til
anden halvleg. Jeg er ikke gået glip af noget, siger speakeren.
IdentitetskriseI dyreflokke er det almindeligt efter dagens jagt
og efterfølgende måltid, hvor alle er mætte og tilfredse, at man slapper
af og hygger sig med hinanden. For os intelligente mennesker derimod er
der det særegne, at vi bekymrer os om det næste måltid, mens vi endnu er
mætte og begynder at samle forråd.
I dyrenes verden sker der stort set ingen
udvikling. De går stadig og hygger sig med hinanden, de stakkels
fjolser!
Der er mange flere
|
|