![]() |
Leif Bruun, Tlf. 31 64 49 00 |
|
Familien Revelius baglæns - små skæve historier fortalt i tidsmæssig baglæns rækkefølge
Alt det man kan synge, kan man også spille - var et af min mormors (Elisabeth Nielsens) valgsprog. Nu mindes jeg godt aldrig, jeg har hørt hende hverken synge eller spille. Men min mor (Grethe) fortalte, hun kunne spille klaver. Det, jeg derimod husker, er, at hun anskaffede sig et elektrisk klaver i hendes sidste år, efter at morfar (Kai Aage Madsen) var død - for at få lidt adspredelse i det ensomme liv. At hun var ensom, kan jeg levende forestille mig. Når man tænker på livet i stueetagelejligheden Islandsgade 27, Esbjerg i de første mange år, med masser af liv, ballade og rigeligt at bestille. Og Elisabeth favnede det hele. De 4 børn, manden, arbejdspladsen, hjemmet, og efterhånden som børnebørnene kom til også dem. Hund, kat og kanariefugle var også indbefattet. Og der var altid fuglefrø i kittellommen til omegnens gråspurve. Men efter Kai Aages død i 1968, blev der stille i Islandsgade. Børnene var midt i deres arbejdsliv, børnebørnene var i fuld gang med at etablere deres egne familier. Elisabeth var blevet folkepensionist og havde aldrig prøvet at skabe sit eget liv.
Når man livet igennem Morfar Når jeg tænker på Elisabeth og Kai Aage tilbage i barndomsårene, er det altid Elisabeth, der trænger sig på. Det er ikke for at sige noget negativt om Kai Aage, for han har aldrig generet mig. Jeg tror bare aldrig, jeg har talt med ham, eller lavet noget sammen med ham. Han var der bare og passede sig selv. Kun når Elisabeth kostede lidt rundt med ham, kunne man høre ham forsvare sig. Jeg tror ikke, det har noget med mig at gøre. Sådan havde de bare inddelt deres liv. Elisabeth tog sig af familien og hjemmet, Kai Aage passede sit arbejde som barber og frisør. Sjovt nok var det omvendt i andre sammenhænge, der var det Kai Aage, der var den udadvendte og selskabelige, hvorimod Elisabeth trak sig ind i sig selv og blev tavs. Især husker
jeg én episode i Kai Aages sidste år – da glødede familietelefonerne
godt nok i flere dage. Kai Aage var blevet ven med frisørkollegaen, der
havde salon længere oppe i Islandsgade. ’Hundeklipperen’ var han kendt
som i hele byen. Han var billig og lynende hurtig, men resultatet blev
ikke altid lige det forventede. Islandsgade 27 Elisabeth og Kai Aage boede i stueetagelejligheden Islandsgade 27 i Esbjerg fra 1938 til deres død i henholdsvis 1975 og 1968. I 1938 var de 4 børn henholdsvis 17, 15, 9 og 4 år. I de efterfølgende år efterhånden som børnene flyttede hjemmefra, kom der svigerbørn og ret snart efter også børnebørn til. Således udviklede det sig i mine barndoms- og ungdomsår. Som jeg husker det, var Islandsgade stedet, hvor al familieliv udspillede sig – til jul og andre højtider, søndag eftermiddag, eller hvis jeg blev ’parkeret’ der natten over, så var det der, det foregik. Der var en evig trafik af mennesker, der skulle barberes, klippes have en snak eller noget helt fjerde. Således har
jeg beskrevet det i en hel anden anledning: ”Dette hjem i Islandsgade
kan jeg beskrive ned til mindste detalje - meget nøjere, end jeg kan med
mit eget hjem: Alle onkler, mostre, fætre og kusiner sidder samlet om
bordet i dagligstuen søndag eftermiddag. Jeg sidder for mig selv på
linoleumsgulvet sammen med Money. For mig var Islandsgade 27 et trygt og dejligt sted at være. Men det var Elisabeths rummelighed, der gjorde det, lejligheden var der godt nok ikke meget komfort ved: Gammel, misvedligeholdt, fugtig og uisoleret. Opvarmningen bestod af en kakkelovn i stuen og et brænde opvarmet komfur i køkkenet, som så også udgjorde mulighederne for at lave mad. Koldtvandshanen over den rustne køkkenvask udgjorde vvs-installationerne. Soveværelset var uopvarmet, det var toilettet i fællesgangen under bagtrappen også. Avisen skal ud Det er nok
ikke mange beskåret at have en Mor / Bedstemor / Oldemor / Tipoldemor,
der har delt aviser ud i et kvart århundrede – helt frem til 72 års
alderen. Men det kan vi Revelius’ere prale af. Nå ja, andre har sikkert
noget andet, de kan prale af, men det er for så vidt sagen uvedkommende. Sådan var det
i hvert fald i slutningen af 1950’erne, hvor jeg hjalp hende i nogle år.
På Sygehuset var det altid spændende at komme, fordi det for mig var så
fremmedartet og mystisk, og fordi der faldt næsten altid noget godt af,
når jeg var inde på stuerne og aflevere avisen. ”Anbefaling: Kaj Madsen,
der i 4 år indtil 1. maj 1909 har stået i lære hos mig, og siden 1.
november og indtil dato har arbejdet hos mig som svend til min fulde
tilfredshed, kan jeg herved anbefale til enhver, der har brug for ham,
som en i alle måder dygtig, pålidelig og ædruelig svend. Hermed bevidnes det, at den 18-årige Kai Aage Madsen i 1909 er udlært Barber- og Frisørsvend af Guds nåde - eller i hvert fald med Ringkøbings førende Frisør og Barbers velsignelse. Og det bliver hermed hans beskæftigelse – i perioder som selvstændig ellers som ansat - helt frem til pensionsalderen. I mine barneår i 1950’erne var han ansat som barber- og frisør, men det forhindrede ikke, at han havde sin egen bibeskæftigelse hjemme i dagligstuen i Islandsgade. Så jeg har ofte overværet, hvordan han svingede med sæbeskål, barberkost, barbercreme, ragekniv og sliberem, og råbte til Lisbet ude i køkkenet, at nu skulle hun se at komme med det varme håndklæde. Her kan du se, hvordan en barber arbejder! I Islandsgade hang sliberemmen for øvrigt på døren ud mod gangen – klar til brug. Revelius Hvis ikke man
ved bedre, tror man sikkert, at Elisabeth og Kai Aage er esbjergensere,
men det er de ikke. De er født i henholdsvis Skanderborg og Hjørring,
opvoksede henholdsvis i Holstebro og Ringkøbing, og kom først til
Esbjerg i slutningen af 1920’erne. De første år af ægteskabet fra 1921
til 1935 boede de i Nordenskov lidt nord for Varde. Også efter
hvad jeg har kunnet finde ud af, findes der ikke andre end os med
familienavnet ’Revelius’, så det er da nok værd at prale af. Hvis du vil vide mere om navnet ’Revelius’, skal du åbne Morfars fine aner og læse side 9. Danserestaurant Palmehaven - var det helt
hotte sted i min ungdom. Det lå i Torvegade i Esbjerg lige efter Torvet
op mod Borgergade, lige overfor A.Ps Vinstue – som aldrig serverede
andet end øl, undtagen når man kom ud på de helt små timer, så kunne man
få friskbagte rundstykker og kaffe til at skrubbe hjem på. Og minsandten
om ikke Lilli er Kai Aages 21-årige lillesøster. Kai Aage er på dette
tidspunkt hjemmeboende hos forældrene i Rolfsgade, så jeg formoder, at
det er ad den vej, Elisabeth og Kai Aage har lært hinanden at kende. Men
ret meget andet blev det ikke til i 1916, for begge havde de andre
planer, der førte dem ad hver deres veje. Sociale skel Elisabeths far
var arbejdsmand på skiftende arbejdspladser i Holstebro. I 1914 da
Elisabeth er 18 år, dør moderen, men allerede længe forinden, er hun
flyttet fra hjemmet. Kai Aages far er opvokset på en proprietærgård, har
været fabriksejer og havde en overordnet stilling på Tobaksfabrikken i
Esbjerg fra 1911 og mange år frem. Du kan læse hele forklaringen her i Livsbeskrivelser note 30. Lille Cai Kai Aage var
ikke nogen høj, flot fyr. 1,58 meter som der står i hans soldaterbog. Og
så boede han hjemme hos forældrene, indtil han blev gift som 29-årig.
Men det er det helt forkerte billede at tegne af ham. Høj var han ikke, om han var flot, skal jeg ikke udtale mig om, men han må have haft en vis charme, for der blev trukket i ’Lille Cai’ fra alle sider. Alt dette ved jeg, fordi datidens SMS-beskeder var postkort. Og dem har jeg tydet en stor stak af, og det er faktisk ret spændende læsning. Du kan læse om de første år i Livsbesbeskrivelser note 23 og de efterfølgende år i note 24. Elisabeths - opvækst og ungpigeliv har jeg knap så mange detaljer om. Hun er født i Skanderborg i 1896, men opvokset i Holstebro. Forældrenes ægteskab var noget skidt, og moderen flyttede på et tidspunkt til København. Det var små kår i hjemmet, men faderen gjorde det bedste han kunne. Heldigvis havde Elisabeth en ét år ældre storesøster, Julie Christine. De to blev tæt knyttet til hinanden. I maj 1914 har Elisabeth adresse i Silkeborg og i julen samme år hos en doktor i Ringkøbing. Lidt pudsigt når Kai Aage er opvokset der, men han og familien er flyttet fra byen på dette tidspunkt. Julen 1915 har hun adresse i Esbjerg, hvor hun i 1916 bliver gift med skrædder Strand. Børnene Arne og Grethe fortalte, at Elisabeth er udlært bukseskrædder. Det er måske forklaringen på, at hun lærte Morten Christian Strand at kende. Det forklarer i hvert fald, at hun startede skrædderforretning, da hende og Kai Aage flyttede til Nordenskov: ”Hun syede altid, kjoler, bukser og meget andet. Hun havde en stor ’gris’ (en stor pude) til at presse tøj på. Hun vaskede tøjet for 'æ bønderkarle' i en stor gruekedel og pressede det med et pressejern, så det dampede op.” har Arne fortalt. Villa Nova Kai Aages forældre boede i Rolfsgade 34 i Esbjerg – lige overfor sygehuset. Men på deres gamle dage ville de ud på landet at bo. De købte derfor grunden på Jernevej 57 lige uden for Esbjerg og fik opført villaen Nova. Det var en rødstens murermestervilla med både kælder og 1. etage. Villaen er bygget i perioden efter 1921 og før faderen døde i 1932. Efter faderens død flyttede Kai Aages yngste bror Ernst ind med sin kone. Og da moderen døde i 1943 overtog de huset. Villa Nova blev revet ned i 1990, og der blev opført diverse andre boliger i området. For 100 år siden var Jernevej selvfølgelig den vej, der førte fra Esbjerg mod Jerne. Ret hurtigt efter fik den navneforandring til Storegade, og ret hurtigt efter igen bredte Esbjerg til også at omfatte villa Nova. Det kunne være sjovt at vide, hvilke bevæggrunde der får et alene boende ægtepar i 60 til 70-års alderen til at bygge et så forholdsvis stort hus. Men det rækker mine oplysninger ikke til, for som min mor ville have sagt det, ”sådan noget snakkede vi ikke om”. Anna Wilhelmine Jacobsen - hed Kai
Aages mor. Hun døde som sagt i 1943, så hende har jeg af gode grunde
ikke kendt. Det er en skam, for der var ellers meget, jeg ville have
spurgt hende om. Længstlevende i familien er barnebarnet Rosa, hun er
født i 1929, så hun er sikkert heller ikke gammel nok. Så de historier
er med andre ord forsvundet ud i æteren. ”Kære Cai
hvordan kan det dog være at du aldrig skriver hjem det synes jeg ikke du
kan være bekendt, men du må jo ikke længes ret meget efter os din fader
er rigtignok vred fordi du aldrig skriver. Har du modtaget den pakke vi
sendte dig. Din søster Ellen skal have bryllup den 24. juli men det skal
være i Århus, har du tænkt at sende dem en lille ting så kan vi give
sammen / vi har tænkt et af mine store billeder i ramme, nu kan du jo se
hvor meget du kan undvære Anna Wilhelmine ’Dronningen’ af Revelius stamtræet i 6. generation, og som det tynde øl kommer alle vi andre i de efterfølgende generationer. Du kan se stamtræet her: Stereotype mirakler Anna Wilhelmine er som sagt Kai Aages mor. Hun er født i efteråret 1864. Alene det varsler noget dramatisk. Det var lige efter at danske soldater var blevet bombet ihjel i tusindvis på Dybbøl Banke. Nederlaget var totalt og Danmark blev reduceret til halv størrelse. Sikke en fødsel et vågne op fra. Anna
Wilhelmine er opvokset i Rosensgade i Århus, som det 8. barn ud af 9. Da
Anna er 15 år i 1880, er de fleste andre søskende flyttet hjemmefra, så
der bliver plads til 2 logerende i lejligheden. Den ene af disse er fra
Thy og hedder Jesper Høyer Revelius Madsen (se billedet) Det er da helt mirakuløst – og så alligevel så stereotypt!
Hvis du ikke er forvirret, så læs dette afsnit … Uhh ha, der er
endnu mange historier at fortælle om Kai Aages familie, men vi må ikke
glemme Elisabeths. Altså, Elisabeths mor, Hansine rykker ud af historien,
allerede da Elisabeth er en mindre pige. I stedet rykker Nielsine ind i
1919, og sammen med Elisabeths far, Jørgen får de i 1922 Metha Marie.
Det kan dulme lidt på forvirringen, hvis du kigger lidt på Familie Nielsens stamtræ!
Hansine Christine Eleonora Andersen - er
Elisabeths mor. Hun er født i 1853 i Hvingel, der ligger lidt nord for
Ringkøbing, som nummer 3 af 6 søskende. Moderen var distriktsjordemoder
og faderen smedemester. Men jeg ville godt nok gerne vide lidt om, hvad der skete i årene fra 1880 til 1894. Jørgen Christian Nielsen - er Elisabeths far. Han er født i 1867 på Katvad Mølle, der ligger mellem Viborg og Århus. Moderen var tjenestepige og faderen møllersvend. 25 år gammel i 1892 flytter Jørgen til Århus. Jeg går ud fra, at det har noget med det viste billede at gøre, hvor han er blevet Blå Gendarm. Ellers ved jeg ikke andet, førend han står i Skanderborg Kirke for at blive gift med Elisabeths mor i 1894. Hvis du vil vide mere om De Blå Gendarmer, så klik her!
Jesper Høyer Revelius Madsen - hedder Kai Aages far. Alene navnet! Man kan høre, at det ikke bare er eller anden arbejdsmand. ’Madsen’ hedder han efter faderen, ’Høyer Revelius’ efter moderen og ’Jesper’ efter morfaderen. Så er man sat i verden, for nu at sige det som det er. For at begynde
bagfra, hvilket i denne forbindelse vil sige forfra, så bliver Jesper
uddannet tobaksspinder, hvilket er en håndværker, der snor eller spinder
de tørrede og pressede tobaksblade sammen til en tyk snor, eller i al
almindelighed behandler råtobakken - har jeg læst mig til. Det er som
sådan, han i 1880 dukker op i Rosensgade i Århus og møder Anna
Wilhelmine. I 1911 sælger
Jesper fabrikken igen, familien flytter til Esbjerg, hvor Jesper bliver
skråmester på Tobaksfabrikken. Forklaringen på det er ifølge barnebarnet
Arne, at Jesper havde en ualmindelig god opskrift på skrå. Dengang var
Tobaksfabrikken ejet af FDB. 4 skorstene Vi er jo slet
ikke færdige med Jesper (Kai Aages far), for det er først nu, vi kommer
til det ’fine’. Jesper er opvokset i Helligsø i Thy på proprietærgården
’Gadegaard’ – med 4 skorstene vel at mærke, som det ses på billedet. For
det er altid det første man spørger om, når man siger proprietærgård:
”Hvor mange skorstene har den?” Og 4 skorstene på hovedbygningen er det
optimale. Lige nu har jeg blot til hensigt, at bruge ’Pelle erobreren’ til at genkalde billeder om livet på en stor gård i gamle dage. Folketællingslisten viser persongalleriet på Gadegaard i 1870. Men hvor Pelle boede i kostalden sammen med sin far, boede vores Jesper ’Huve’ i hovedbygningens ’fine’ stuer. Jesper var ikke den ældste søn, så han kunne nok ikke regne med at skulle overtage den fædrene gård. Om det var derfor, han ikke gik landbrugsvejen, ved jeg ikke, men vi ved jo alle, at han som 20-årig boede Rosensgade 12 i Århus og var tobaksspinder, og at han resten af sit arbejdsliv var beskæftiget i tobaksbranchen. Mht. Gadegaard
var jeg faktisk så spændt på at se den og de mange skorstene, at jeg i
2011 tog en tur til Helligsø i Thy. Jeg fandt også Gadegaard, men det
var et trist syn, der ikke mindede meget om velmagt – og så manglede én
af skorstenene! Mon ikke jeg finder lejlighed til at fortælle om det ved en senere lejlighed. Familieskrøner Skæve
historier om familien Revelius baglæns, indledte jeg denne serie med at
sige. Det har jeg nu gjort for både Elisabeth og Kages Aage og deres
forældre. Hermed er vi helt i bund med, hvad Familiedata delen har at
byde på. Men det betyder ikke, at vi er færdige med denne serie. Slet
ikke! Det er først nu, det sjove begynder. Nu skal vi bare over i næste
del, Mine aner.
De 2 sidste
bedsteforældre i ’Mine aner’ er sørme igen Kai Aage og Elisabeth. Så her
er det bare at starte med deres bedsteforældre, som er 7. generation.
Forinden er det nok klogt at orientere sig lidt i Stamtræs
Oversigten.
Der er sikkert nogen, der har lagt mærke til, at jeg har et anstrengt forhold til det at være 'fin'. Det blev skabt helt tilbage i min tidlige barndom, så derfor dette uddrag fra min bog ’-at leve livet levende’: Vi skal
være fine At skulle være fin blev for mig forbundet med noget ubehageligt, der gav misfølelser og blokeringer. Det var bestemt ikke noget, jeg glædede mig til. Dertil kom - eller rettere som konsekvens af dette - så kradsede det fine tøj altid helt forfærdeligt, og jeg tog det kun på under stærke protester. Der er altid noget galt, når familien Bruun skal i skoven, var i alle barneårene for mig indbegrebet af ordet fin. - Og det er det såmænd stadigvæk, som det fremgår!Elisabeths aner Tjah, dem ved jeg som sagt ikke ret meget om. Jeg har kun nogle faktuelle data, og dem er det er svært at få hverken skæve eller lige historier ud af. Elisabeths fader, Jørgen Christian Nielsen er født på Katvad Mølle i 1867. Hans fader var møllersvend og moderen tjenestepige. Så langt rækker mine oplysninger, men prøv at se Min Mormors familie: note 12, side 7 og 8. Det ser da spændende ud, og der gemmer sig garanteret mange historier! Elisabeths moder, Hansine Christine Eleonora Andersen er født i Hvingel i 1858. Hendes fader var smedemester og moderen distriktsjordmoder. Dem har jeg fundet på flere forskellige Folketællingslister, de kan også ses i Min Mormors familie: note 9, 10 og 11, side 5 til 7. Det ser da spændende ud, og der gemmer sig garanteret mange historier!
Svendborg Jeg har
tidligere fortalt, at Kai Aages mor, Anna Wilhelmine Jacobsen voksede op
i Århus, men hun er altså født i Svendborg i 1864, og i 1880 bor
familien i Århus. Hun kan altså have været mellem 0 og 15 år inden hun
blev århusianer. Af
Folketællingslisten af 1834 kan jeg se, at 16-årige Martin Jacobsen
allerede er blevet sømand og at faderen er død. Familien bor da i
Skattergade 122 i Svendborg. Det gør de også ifølge Folketællingslisten
af 1855. Flere af børnene bor også samme sted, og så er der noget med en
skrædder / skomager, Niels Rasmussen, som også bor der. Han er
jævnaldrende med Anna Wilhelmines mor, Kristense Rasmussen og hun holder
hus for ham. Ellers må man
sige, at Anna Wilhelmines familie på faderens side var udpræget søens
folk, hvilket heller ikke var ualmindeligt i Svendborg. Anderledes
forholder det sig med familien på moderen, Amalie Ernstine Rasmussens
side. De er godt nok også fra Svendborg, men det er et helt andet
arbejdsliv, der præger dem. Det får man bedst indtryk af ved at kigge på
stamtræ V20 -1. og
2. del
Ellen Katrine Revelius og Jens Christian Jepsen Madsen - er Kai Aages farmor og farfar. De levede deres samliv fra 1855 til 1890 på proprietærgården Gadegaard i Helligsø i Thy. For at blive klogere på det, var det så, at jeg i 2011 tog til Hurup, for at besøge Niels Søndergaard, der både selv og gennem sin morfar har ejet Gadegaard fra 1890 til 1997: ”Sagfører Jens
Christian Jepsen Madsen fra Thisted købte i 1848 proprietærgården
Gadegaard. Jens Christian var en fremsynet landmand, som straks var klar
over det upraktiske i at drive landbrug fra den ene ende af marken på så
stor en gård. Så han valgte at flytte Gadegaard op midt på marken til
det sted, hvor den ligger i dag. Ja, det er flotte ord om vores Jens Christian, og vi får også at vide, at han var sagfører, mon ikke jeg vender tilbage til det på et tidspunkt! Lige nu vil jeg blot tilføje, at Jens Christian har ansat en husbestyrerinde som hedder Ellen Katrine Revelius, som han gifter sig med i 1855 - og dermed viderefører spillet om Revelius’ernes videre skæbne. Niels
Søndergaard fortsætter: ”Hvordan livet har formet sig på gården, har vi
ikke ret meget om. Jeg ved, at de nogle af årene kun boede på gården om
sommeren. Jeg ved også, at de holdt nogle store fester. Sognepræsten
mødte engang proprietæren, eller opsøgte ham, jeg ved ikke hvad, men han
henstillede, at man førte et mere sømmeligt liv på Gadegaard. Se flere Gadegaards-billeder her!
Den umoralske tissemand Ja, undskyld,
men jeg er nødt til at kalde en skovl for en skovl for at forklare
dette: I et tidligere afsnit brugte jeg ’Pelle erobreren’ til at
anskueliggøre, hvordan livet i gamle dage artede sig på en stor
bondegård, og hvori der indgår en scene, hvor proprietærfruen skar
proprietærens tissemand af, fordi han havde det med at putte den ind de
forkerte steder. Da jeg omtalte tissemandsafskæringen i det tidligere afsnit, sagde jeg, at jeg blev chokeret. Det var fordi, jeg kom i tanke om, at der også var sket utugt hos Kai Aages farfar, proprietæren på Gadegaard. For af folketællingslisten boede der i 1850 en 27-årig tjenestepige, der hed Christiane Andersdatter på gården:
Christiane får
i 1851 en dreng, der kommer til at hedde Christen. Af kirkebogen kan man
se, at fadderen er den 30-årige Jens Christian Jepsen Madsen, og det er
netop Kai Aages farfar. Christiane føder sit barn i sit hjemsogn Ørum
ved Thisted og har således allerede på det tidspunkt forladt Gadegaard.
Hvad der derefter er blevet af Christiane og Christen, har jeg ikke
kunnet finde oplysninger om. Ret skal være
ret: Det eneste jeg ved om Jens Christian i ovennævnte forbindelse, er,
at han som gårdejer vedkendte sig faderskabet til det barn hans
tjenestepige Christiane fødte i 1851. At jeg kalder det umoralsk, er
fordi, det er det i kirkelig forstand, når man har samleje udenfor
ægteskabet. I etisk forstand er det blot såre menneskeligt - hvis det da
ellers er foregået frivilligt. Men det ved jeg intet om, og jeg skal på
ingen måde dømme ham - eller hende for den sags skyld. Med hensyn til
ovennævnte forklaring er det alene udtryk for min trang til at klargøre,
hvordan magtens mænd på ynkelig vis har forstået at indrette samfundet
til deres fælles bedste. Det gjorde de dengang, det gør de i dag, og det
vil de fortsætte med i al evighed. Jeg kan i hvert fald ikke forestille
mig et samfund, hvor der ikke er nogen, der har magt over andre. Og magt
korrumperer som bekendt.
Familienavnet Revelius Ellen Katrine Revelius er Kai Aages farmor. Det er som sagt hende, der har det rene og ubesmittede Revelius gen. Så nu går vi målrettet efter at følge dette til dørs. Det er nok nemmest at følge med, hvis du har stamtræ V10 – 4. afsnit indenfor rækkevidde: * Ellen Katrine Revelius er født i Thisted i 1832 som nummer 2 ud af 10 søskende. Faderen hedder Jesper Høyer Revelius og er købmand. Men da han dør allerede i 1844, gifter moderen sig med byens kromand, hvormed hun får 4 børn. Så de sidste 4 er altså halvsøskende til Ellen Katrine. * Jesper Høyer Revelius er født i Flade by på Mors i 1793 som enebarn. Hans fader hedder Andreas Christian Revelius og er præst. Han bliver gift i 1792 som 42-årig. Af Folketællingslisten af 1801 ser det ikke ud til, at den 8-årige Jesper bor hjemme. Derudover ved jeg ikke noget om Jesper, førend han bliver gift i 1818. * Faderen Andreas Christian Revelius derimod er en lærd mand. Han bliver født i 1751 i Viborg, eller der bliver han i hvert fald student. Hans fader hedder Henrik Relfsen og er hårskærer. Senere flytter Andreas til Aalborg Latinskole, hvor han blev teolog i 1782. I Aalborg paatog Andreas sig at give fri Undervisning til den fattige Bondekarl Jeppe Schmidt fra Skjoldborg; denne blev senere en berømt Læge og Optiker. Efter Ålborg tiden har han præstekald i Åby-Biersted, Skinnerup og Flade-Dråby. Fra ’Skinnerup Sognekald - En Præsterække’ kan man læse følgende udtalelse: Revelius mindedes fra sin Thisted-Tid som ”en særdeles velbegavet Mand baade som Prædikant og Sanger. Man fortæller, at han for Alteret i Thisted kunde messe saa højt, at det kunde høres tydeligen ned paa Torvet. Samme Meddeler kan imidlertid ogsaa fortælle, at da Revelius allerede 1805 tog sin Afsked, skyldtes det Svaghed som Følge af Drikfældighed, men føjer mildnende til: ”Den særdeles Opmærksomhed, som han skænkede mig i min Barndom, gjør stedse hans Minde kjært for mig”. Efter Afskeden opholdt Revelius sig først nogle Aar i Præstegaarden i Flade og flyttede siden med sin Hustru til Nykøbing. * Henrik Relfsen. Det eneste jeg ved om ham, er fra ovennævnte udtalelse af sønnens præstegerning: Haarskærer i Viborg Henrik Relfsen (Revel). Det er oplagt at opfatte oplysningen i parentes Revel, som der hvor faderen er født, men det bliver i så fald i Frankrig. Det nærmeste jeg kan komme det i Danmark er, Revelmose ved Århus og Revelhøje ved Horsens. Men ingen af stederne har jeg kunnet finde frem til personer med hverken navnene Relfsen eller Revelius. Det er da lidt sjovt, at barber- og frisørmester Kaj Aage har valgt samme fag som sin 2*tipoldefar. At Henrik Relfsen var haarskærer, hænger selvfølgelig sammen med, at saksen ikke var opfundet i midten af 1700-tallet. Her er noget andet sjovt: ’Revelius’ betyder på latin ’at vise’. I Polen bruges ’Revelius’ sådan her!
Forrige afsnit gik ud på at følge familien Revelius til dørs. Det vedrørte de
data, man kan se i stamtræ
V10 - 4. afsnit.
Det er nok i den periode, jeg har været mest opslugt af
Mine-aner-projektet. Hver dag i 3 uger sad jeg fra tidlig morgen til sen
aften foran computeren for at pille data ud af den. Så som ren terapi begyndte jeg i stedet at pønse på, om jeg ikke kunne finde ud af noget mere at hænge på Revelius stamtræet. Men lige meget hvad jeg prøvede, førte det ingen vegne. Jeg tør slet ikke gætte på, hvor lang tid jeg brugte, men pludselig en dag, hvor jeg kiggede ’Mariane’ i kortene, gik der hul på bylden. Mariane Pedersdatter Harekjær (V10.4,gen.8) (hvilket fortæller, at hun kan findes i samme ovennævnte stamtræs 4. afsnits, 8.generation) hedder hun. Hun var nemlig også i familie med en anden slægtssøger, som havde lagt sine data ind på nettet. Så pludselig sad jeg med en masse data om både Mariane og en hel masse andre i familien. Det vender jeg selvfølgelig tilbage til senere. Men lige der sad jeg og undrede mig over, hvor forunderlig verdenen er. Vi er helt tilbage i begyndelsen af 1800-tallet, og alligevel kan en fremmed mand fortælle mig så meget om min familie. Jeg fandt hans navn og Googlede ham, og fandt ud af at hen også boede i Jelling. Og ikke bare det han boede i parallelgaden til vores og hjørnet af hans grund stødte op til hjørnet af vores. Nærmest dagligt havde jeg cyklet forbi hans hus på vej til golfbanen. Det gjorde jeg også efterfølgende. Jeg så ham aldrig, men jeg hilste da derind hver gang!![]()
I et tidligere afsnit hvor vi fulgte familien Revelius til dørs (se stamtræ V10 - 4. afsnit), og hvor købmand Jesper Høyer Revelius var en af stationerne. Her sprang jeg uden videre over, at han i 1830 giftede sig med den 18 år yngre Mariane Pedersdatter Harekjær (som jeg nævnte i forrige afsnit). Hun er selvfølgelig også en del af familien og dermed også hendes aner. Dem kan man se på det samme stamtræ blot i 3. afsnit, som er lige ovenover. Stamtræet fortæller sådan set bedre end ord, hvordan Marianes familie ser ud. Blandt andet at hende far også var købmand i Thisted, så mon ikke der er en sammenhæng. Ellers er det
eneste, der falder i øjnene, at Marianes morfar, Carl Johan Rønberg er
musketer. Det har jeg selvfølgelig slået op og fundet følgende
forklaring på: Musketer, (af fr. mousquetaire, afledt af mousquet
'musket'), musketudrustet soldat, oprindelig en infanterist, fra 1622
dog tillige en adelig rytter i de to gardekompagnier, som var oprettet
af den franske kong Ludvig 13. Indtil 1800-tallet udgjorde
musketerenheder en væsentlig del af infanteriet i de europæiske hære.
- er Kai Aages
farfar - ham med proprietærgården Gadegaard, de kaldte ’Sagføreren’. Og
det er rigtigt nok, har jeg læst i bogen ’Candidati og examinati juris
1736-1936’. Jens Christian blev i 1840 på byfogedkontoret i Nykøbing
Mors udnævnt til eksamineret jurist. Bortset fra det er Jens Christian født i 1821 i Nymølle i Salling nordvest for Skive, hvor hans far, Jeppe Madsen var møller. Han ejede også møllen, og den har været i familiens eje i 3 generationer helt tilbage til år 1800. Se mere om det på stamtræ V10 - 5. afsnit. Jeg har selvfølgelig opsøgt området - i 2011, men der var intet tilbage af møllen. Men det er et dejligt, fredeligt sted ned til stranden med udsigt til Sallingsund Færgekro, der i dag ligger ved Sallingsundbroen og mange andre spændende ting. Her følger,
hvad jeg har kunnet finde om møllen: Nymølle var en vandmølle, der var
placeret nordvest for Skive, lige der hvor åen starter fra Mollerup sø
og fører vandet ud til Sallingsund. I samme område befandt sig også
Nymølle Kro, Færgelejet, hvor færgen sejlede til Mors. Senere kom der
også et teglværk til, og Nymølle blev ændret til en vindmølle. I dag er
der ikke noget tilbage af hverken vand- eller vindmølle, og området er
udlagt som rekreativt med sommerhuse, badestrande m.m.
Høyer slægten I et tidligere afsnit hvor vi fulgte familien Revelius til dørs (se stamtræ V10 - 4. afsnit). Ja, sådan indledte jeg også et tidligere afsnit, hvor det drejede sig om Mariane Pedersdatter Harekjær. Men i dette afsnit hopper vi en generation længere tilbage til den studerede præst Andreas Christian Revelius i 9. generation, for han var gift med Kirstine Høyer. Hvis jeg på
tidspunktet, hvor jeg fandt ud af dette, vidste, hvad jeg ved i dag,
ville jeg have jublet over navnet ’Høyer’, for alle der arbejder med
slægssøgning, ved, at det er som at ramme en guldåre. Ikke i økonomisk
forstand, men i form af data, for det en meget undersøgt slægt, der
åbner op for et væld af informationer. Prøv blot at se på det samme
stamtræ igen, nu blot under 1. afsnit. Kirstine Høyer er 9. generation,
og så følger alle hendes omfattende slægt bagud. Heldigvis for os fik Kirstine Høyer og Andreas Christian Revelius i det mindste ét barn – for ellers havde det hele jo været lige meget. Derudover er der blot at sige om Kirstine Høyer, at hun er præstedatter fra Vejerslev på Mors, som nummer 5 i rækken af 8 børn. Faderen hedder Jesper Hansen Høyer og moderen Ellen Marcusdatter Alsing. Hendes familie kan findes på det samme stamtræ blot i 2. afsnit. Der kan man også se, at hun har været gift tidligere og har 2 børn med fra dette ægteskab.
Middelalderborgen Østergård Som fortalt i forrige afsnit tilførte Andreas Christian Revelius’es hustru Kirstine Høyer - Høyer-slægtens blod til vores familie. Kirstine og hendes familie kan ses på stamtræ V10 - 1. afsnit. Kigger man bagud i generationerne fra Kirstine titter der mange prominente personligheder frem. En af dem jeg har kigget nærmere på er Anders Hansen Højer i 12. generation. Han er født i Tønder i 1655, og faderen var bartskærer og kirurg. Bartskærere var datidens barberer, og når nu de var erfarne i omgang med skarpe knive, blev de også brugt til kirurgiske indgreb. Lige såvel som smeden brugte sin bidetang til tandudtrækninger. Det var jo før lægevidenskaben havde holdt sit indtog. Jeg ved ikke hvordan, men sønnen Anders bliver i den grad en social mønsterbryder. For pludselig er han forpagter på Palsgaard Gods ved Juelsminde. Det er i hvert fald noget vi ’østjyder’ kender til med Palsgaards slotspark, Sommerspil og meget andet. Og pludselig igen er Anders blevet forpagter på Astrupgård på Salling. Salling er halvøen der ligger op mod Sallingsund og øen Fur. Her bliver Anders boende, for i 1694 køber han herregården Østergård, der også ligger på Salling. Ellers ved jeg ikke noget om livet på Østergård, men af stamtræet fremgår det, at Anders var gift 3 gange, og at han boede på stedet til sin død i 1727. Selvfølgelig har jeg besøgt stedet. Det var vildt imponerende at se de store bombastiske bygninger. Det var ligefrem en middelalderborg med vandfyldt voldgrav hele vejen rundt. Ja, graven var godt nok fyldt op med jord, da jeg var der i 2011, men i Anders’ tid var det hele intakt. Her følger en beskrivelse af Middelalderborgen Østergård: På den nordligste del af halvøen Salling i Limfjorden ligger herregården Østergaard. Hovedbygningen består af fire sammenbyggede fløje omkring en gårdsplads på kun 9 x 9 meter. Oprindelig var anlægget beskyttet af vandfyldte voldgrave, som senere er fyldt op. Man regner med, at den ældste del af Salling Østergaard, vestfløjen, er opført i slutningen af 1400-tallet. På det tidspunkt har den ligget som et selvstændigt stenhus i to etager omgivet af flere bindingsværksbygninger. Sydfløjen blev bygget til i 1516, og omkring 1550 er nord- og østfløjene tilføjet. Igennem de mere end 500 år er der sket mange ændringer på Salling Østergaard. De forskellige ejere har løbende søgt at tilpasse bygningen til nye behov og nye stilretninger. For eksempel er en oprindelig svalegang blevet sløjfet, en del af nordfløjen er reduceret fra to etager til én, og i slutningen af 1800-tallet skiftede man vinduerne ud og forsynede en stor del af dem med karakteristiske halvrunde cementudsmykninger. Indvendigt er den oprindelige ruminddeling i hovedtrækkene bevaret, og flere steder i bygningen er der spor af kalkmalerier fra 1400- og 1500-tallet, nogle af dem i kraftige farver. Salling Østergaard har været fredet siden 1918. De sidste beboere flyttede ud i 1973, og i 1999 købte staten den stærkt forfaldne herregård for at redde den. Den udvendige istandsættelse af murværk, vinduer og døre er nu færdig, og næste etape bliver en omfattende restaurering af herregårdens indvendige del. I dag fungerer Østergård som museum, det kan du se her! Herredsfogden Troels Winther I forrige afsnit kiggede vi bagud i Høyer slægten på stamtræ V10 - 1. afsnit og stoppede op ved Anders Hansen Høyer i 12. generation, som ejede Middelalderborgen Østergård. Kigger vi nu længere bagud til 20. generation i begyndelsen af 1400-tallet, er det særdeles prominente personer, vi har med at gøre: Herredsfogeder, Borgmestre og Herremænd beboende hovedsagelig i det sønderjyske, Højer område. Desværre er det ikke lykkedes mig at finde nogle spændende historier. Det hænger i høj grad sammen med, at vi befinder os langt tilbage i den Mørke Middelalder. Det er egentlig en misvisende betegnelse, for der fandt uden tvivl mange spændende hændelser sted i den periode, problemet er bare, at vi har ingen kilder til dem. Det hænger sammen med, at bogtrykkerteknikken først blev opfundet i 1536. Så før den tid har vi kun officielle skrifter, det handler om kongemagten, lovgivningen og alle de tåbelige krige vi har kastet os ud i. Endelig er der også de flittige præsters fortegnelser over fødsler, bryllupper og dødsfald. Men det er alt sammen ikke noget, der kan skabe Se & Hør overskrifter. Det mest
ophidsende, jeg har kunnet finde, er om Herredsfogden Troels Winther
(V10.1,gen.19). Han er nemlig ejer af det viste våbenskjold. Ham kan man
læse mere om her!
Blåt blod Vi skal atter
engang ind på stamtræ
V10 – 1. afsnit. Cirka sådan så det ud, da jeg ved hjælp af min
forskudte-baghave-nabo kunne sidde og nyde det flotte resultat 20
generationer tilbage og glæde mig over, at nu var den del af projektet
afsluttet. Sikke en rejse
- og især mærkeligt, fordi Ole Spanggaard bor i Canada og jeg i Jelling
– få hundrede meter fra Jellingstenene. Som netop var blevet optaget på
Verdensarvslisten og var årsag til, at det meste af Jelling by var
gravet op. Efter rejsen
var min første tanke, at det ikke kan passe. Hvordan kan man finde frem
/ tilbage til så mange oplysninger – især hele vejen ned gennem den
Mørke Middelalder? Den undren har jeg stadigvæk, men jeg må indrømme, at
Ola Spanggaards familiehistorie er bygger særdeles professionelt og
tillidsfuldt op med masser af fakta og kildehenvisninger. Desværre kan
jeg ikke henvise til hjemmesiden, for den eksisterer ikke mere. Min næste tanke var, at så havde Elisabeth da i den grad ret i, at Kaj Aage var ud af en fin familie - med en perlerække af konger, dronninger og i det hele taget hele galleriet af danmarkshistoriens største kendisser. Herefter måtte
jeg en tur op over højene og rundt i byen og prale med, at jeg havde
fundet ud af, at jeg havde blåt blod i årene. Men straks blev jeg pillet
ned igen med kommentaren: Det har vi vel alle, når man går så langt
tilbage. Men det kunne jeg alligevel afvise, for der levede cirka
500.000 mennesker i Danmark omkring år 900, og det var ikke kun Unge
Gorm, der lavede børn!
DNA-analyse Jeg var nok
lidt kæphøj i forrige indlæg, hvor jeg proklamerede, at vi alle er
kongelige. Desuden har
jeg også tænkt på, hvis man tæller baglæns, så fordobles antallet af
forfædre for hver generation, man går tilbage. Altså 2 forældre, 4
bedsteforældre, 8 oldeforældre og så videre. For mit vedkommende er der
30 generationer tilbage til Gorm den Gamle. Det vil altså sige, at jeg
skal gange 2 med sig selv 30 gange for at finde antallet. Min
lommeregner siger, at det giver 1.073.741.824 forfædre tilbage i år 900.
Noget helt andet er, at jeg engang har læst, at 12 % af os har en anden far end den officielt anerkendte. Jeg ved ikke, hvordan man er kommet frem til dette tal, men jeg har på fornemmelsen, at det nok ikke er helt forkert. I så fald er der mindre og mindre sandsynlighed for, jo længere man går tilbage i generationerne, at det er de rigtige mennesker, man har fat i. Summa summarum er altså, at det er ude af trit med virkeligheden og derfor meningsløst at arbejde med slægtssøgning over mange generationer. Moralen med denne lange historie må altså nødvendigvis være, at det er vigtigt med en vis sund skepsis, over for de oplysninger man får – både sådan i al almindelighed og i særdeleshed, når de kommer fra Internettet!
|